14.12.2023: Tiedote asiakkaillemme, joilla on ennen Brexitiä haettuja/rekisteröityjä EU-tavaramerkkejä

Brexitin yhteydessä 31.12.2020 voimassa olleista EU-tavaramerkeistä syntyi myös Iso-Britanniassa voimassa olevia tavaramerkkejä. Iso-Britannia toimi vastaavasti myös 31.12.2020 vireillä olleiden EU-tavaramerkkihakemusten osalta.

Myös Iso-Britanniassa olevien tavaramerkkien osalta käyttöpakko on syytä huomioida. Kenellä tahansa on mahdollisuus vaatia vanhemman tavaramerkin menettämistä tosiasiallisen käytön puutteen vuoksi. Vanhemman tunnusmerkkioikeuden haltija voi myös hakea tavaramerkin mitätöimistä aiemman tunnusmerkkioikeutensa perusteella.

UK IP Office on muuttamassa käytäntöään 1.1.2024 lähtien ja edellyttää jatkossa menettämis- ja mitätöintihakemuksien kohteena olevilla rekisteröidyillä oikeuksilla Iso-Britannialaisen osoitteen ilmoittamista tiedoksiantoja varten. Jos osoitetta ei ole ilmoitettu tiedoksiantoja varten, lähettää UK IP Office mahdollisen menettämis- tai mitätöintihakemuksen tullessa tavaramerkin haltijalle pyynnön nimetä tiedoksianto-osoitteen kirjattuna kirjeenä. Pyynnössä on yhden kuukauden määräaika tiedoksianto-osoitteen ilmoittamiseksi. Pitäen silmällä postin kulussa viime aikoina ilmenneitä ongelmia on tämä määräaika niin lyhyt, ettemme voi sulkea pois oikeudenmenetysten vaaraa.

Tavaramerkkiasioissa käyttämämme iso-britannialainen lakitoimisto rekisteröi itsensä palveluosoitteeksi ilman maksua. Vaikka he eivät laskutakaan palveluosoitteen rekisteröimisestä, on kuitenkin hyvä varautua siihen, että kaikista sisämaan edustajan tekemistä toimenpiteistä (esimerkiksi UK Intellectual Property Officelta tulevien ilmoitusten vastaanottamisesta ja käsittelemisestä) syntyy kustannuksia. Ilmoittakaa, jos haluatte, että pyydämme heitä ilmoittamaan itsensä sisämaanedustajaksi.